Anssin pajasta

Kansalaismielipiteellä ei mitään merkitystä

Viimepäivät eduskunnassa on sen taas osoittanut, ettei kansalaisten mielipiteillä ole penninkään arvoa, siksi tylysti täällä kävellään kansan tahdon yli . Ei tarvitse vetää esiin kuin vaalilaki, perustuslain muuttaminen, jalkaväkimiinat, EU:sta ja sen vakausrahastoista puhumattakaan.

Edellisen eduskunnan hyväksymä ensimmäisen kerran maamme historiassa demokratian toteuttanut vaalilain uudistus hylättiin kylmän rauhallisesti sosialidemokraattien vaatimuksesta jo hallitusta muodostettaessa ja nyt sitten myös täysi-istunnossa. Perustuslain voimaantulo vaatii hyväksynnän kahdessa eri eduskunnassa, siksi laki oli lepäämässä vaalien yli, mutta nyt se siis hylättiin. Laki toteutuessaan olisi ensimmäisen kerran toteuttanut peruslain hengen jokaisen äänen samanarvoisuudesta, koska jokaisen puolueen saamat äänet olisi laskettu yhteen ja sen mukaisesti olisi jaettu eduskuntapaikat. Tämä nyt kuitenkaan ei sitten sopinut ja tämä demokratian toteutumattomuus yhä edelleen nykyisessä vaalilaissa on mielestäni suuri pettymys, melkein tämä mahdollisuuden takia yleensä olen mukana politiikassa. Kaikkien samanarvoisuus on mielestäni politiikan tärkein päämäärä.

Toinen lepäämässä ollut perustuslain muuttaminen koskee presidentin valtaoikeuksia ja EU:hun kuulumisen mainitsemista laissa. Perjantaisessa äänestyksessä tämä EU-maininta ja presidentin valtaoikeuksien edelleen riisuminen toteutetaan, vain perussuomalaisten ja kahden hengen vasenryhmän vastustaessa. Tuntuu ihmeelliseltä, kun kaikilla suurimmilla puolueilla on vahvat presidenttiehdokkaat, että heidän puolueensa ovat päinvastaisesti supistamassa presidentin valtaa, vaikka presidenttiehdokkaat haluaisivat pitää kiinni edes nykyisistä oikeuksista. Ja nimenomaa kansa haluaisi presidentille valtaa, se käy ilmi gallupeista ja siinä, että presidenttivaalien äänestysprosentit ovat suurimmat kaikistakin vaaleista.

Jalkaväkimiinat on myös ihmeellinen asia, vaikka ne ovat olemassaoleva aseistus ja täysin vaarattomat meille suomalaisille, ne ovat vain hyökkääjiä vastaan, niin ne ollaan poistamassa Ottawan sopimukseen vedoten, jota eivät kaikki muutkaan maat - suuretkaan - ole hyväksyneet. Kun hallitusohjelmassa kaiken lisäksi ollaan supistamassa puolustushallinnolta 200 miljoonaa, on käsittämätöntä, miten meillä on varaa korvata nykyiset jalkaväkimiinat jollain toisella järjestelmällä. Ja taas näyttää, että muut ehkä joitakin hajaääniä lukuunottamatta ovat ppoistamassa nämä miinat perussuomalaisten ollessa niiden säilyttämisen kannalla.

Ja sitten todella se suuri murheenkryyni EU ja sen vakuudet. Nythän on käynyt ilmi, että ERVV:n (Euroopan väliaikaisen vakausrahaston) lainavaltuuden lisäämisen hyväksyminen eduskunnassa (perussuomalaisten pannessa kampoihin) koski päätöksen mukaisesti 14 miljardia, mutta nyt onkin käynyt ilmi, että lisäksi tulevat korot, jotka esim. Helsingin Sanomien maukaan voivat nousta niin, että koko lainavaltuudet ovatkin 28 miljardia eli jo puolet koko valtion vuosibudjetista. Näin ne pikkurahat voivat muuttua yhdessä yössä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Jari Niemi

Vaalivalvojaisissa Pietari Jääskeläinen (ja moni muu) uhosi, kuinka jytkyn myötä "nyt kaikki muuttuu" Suomen politiikassa. Kuten Joutsenlahden kirjoituskin paljastaa: mikään ei tosiasiassa muuttunut! Oppositioon käpertyneillä perussuomalaisilla pyyhitään pöytää entiseen malliin - jytkystä huolimatta. Mitä perussuomalaisia äänestäneet saivat? Muuta kuin tyhjien tynnyrien kolinaa ja hauskoja letkautuksia?

Anssi Luoma-aho

Olen kaima kirjoittanut myös samasta asiasta. Puolueiden eliitti kävelee äänestäjien ja omien edustajien yli, ilman pienintäkään kritiikkiä:

"Perustuslain muutos, Ottawan sopimus, perusturvan korotus, pakkoruotsin poisto ja tukipäätökset ovat hyviä esimerkkejä demokratiavajeesta, joka Suomessa vallitsee. Kentällä puolueiden työmyyrät pistetään puhumaan mukavia äänestäjille ja vaalien jälkeen puolueiden eliitti sulkee edustajien suut silmänräpäyksessä, ryhmäkurin nimissä.

Nurinkurisinta hommassa on se, että nyt sama puolue-eliitti on hyökännyt perussuomalaisia vastaan demokratian halventamisesta. Itse en ole koskaan perussuomalaisia äänestänyt, mutta en voi olla tuntematta myötätuntoa heitä kohtaan, tämän ajojahdin johdosta.

Milloinkahan puolueiden eliitti lopettaa äänestäjien aliarvioimisen ja ymmärtää, etteivät he pysty enään hallitsemaan kansaa jatkuvalla aivopesulla ja sensuurilla? Josko vihdoin olisi aika kuunnella kansaa ja äänestäjiä? Milloinkahan meidän media lopettaa kansalaisten aivopesun? Me elämme kuin Pohjois-Koreassa, kaikki eivät vain sitä huomaa, tai eivät halua sitä myöntää."

http://anssiluomaaho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/8389...

Käyttäjän veehoo kuva
Viljo Heinonen

Anssi Joutsenlahti esittämäsi asiat ovat marginaalikysymyksiä ja siksi toisekseen, Suomessa noudatetaan enemmistöparlamentarismia. Se vain on niin, että eduskunnan enemmistö päättää lainsäädännöstä. Jos se menee opposition mielestä väärin, ei siinä silti ole mitään värää tapahtunut. On vain toteutunut enemistön tahto. Jatka vain arvosteluasi. Ei siinäkään mitään väärää ole. Mielipiteet vain ovat erilaiset.

Käyttäjän petrisalo kuva
Petri Salo

Tähän kohtaan voinen nostaa kohteliaimmin esille näkökulman siitä, että Suomessa vallitsee edelleen vankka korporatismi. Eli eduskunta toimii vain kauniisti niiavana kumileimasimena. Kuvio on sanalla sanoen nerokas ja pysynyt ihmeen hyvin toiminnassa.

Ensin linkkaus perustuslakiin ja HS:ien pääkirjoitukseen vuodelta 1993:
http://suomi2017.wordpress.com/2011/10/21/harmaa-h...
- Lauri Ihalainen on kuin sattumalta edelleen ratkaisijan roolissa

Tuota korporatismia tai korporativismia ymmärtää ehken hiukan paremmin, jos puhutaan nelikantaisesta toimintamallista. Se hyödyntää täysimääräisesti perustuslain ulkopuolella olevaa harmaata hallintoa. Ollen parlamentarismin ja siten laillisuusvalvonnan ulkopuolella.

Kokonaisuus on jalostunut vuosien saatossa suljetun joukon valtakeskittymäksi ja suihkuseurapiiriksi. Mukana ovat myös tiedotusvälineet. Ainakin johtoportaitaan myöten.

Eikä siinä mitään. Näinhän se menee. Valtaa ei erikseen anneta, vaan se aina eri tilanteissa otetaan. Näin muistaakseni puheli EK:n johtaja Seppo Riski aikanaan.

Tälle edellä kertomalleni kokonaisuudelle perussuomalaiset ja vasenryhmä ovat kovaa pelkoa aiheuttava vastustaja. Isojako ei menekään enää heittämällä läpi.

Pieni julkinen repeämä tähän yhteen Suomen isoimmista sisäisistä Berliinin muureista tuli viime hallitusneuvottelujen yhteydessä. Kiitos nykyisten vasenryhmän kansan edustajien, sillä ennen pientä mainintaa Yle Uutisissa nämä alla todennetut tapahtumat olivat vain minun pikkupoloisen värittyneitä näkemyksiä.

"Harmaa hallinto ja Suomen ihmisoikeustilanne 2011"
http://suomi2017.wordpress.com/2011/07/17/harmaa-h...
Lähetetty heinäkuu 17, 2011 kirjoittanut Suomi 2017 - Suomi 2.0

- Suomi jatkaa läntisten YK-maiden johtavana ihmisoikeusrikosvaltiona. Kova väite heti tämän artikkelin alkuun. Perustelen väitteeni saman tien.

- Hallitus ja eduskunta saattoivat vuosina 2003 – 2007 voimaan ”kahden lääkärin loukku” – lakipaketin nimellä tunnetun potilaiden niittokoneiston. Nostaen samalla vakuutuslääketieteen täysin ylivertaiseen asemaan.

- - - - - - - -

Niin kuin aina ennenkin nämä maanläheiset näkemykseni ja esille nostamani tosiasiat ovat vapaasti kumottavissa.

Tässä tilanteessa eduskunnan toimintaa voinee ymmärtää paremmin, jos kansanedustaja nimike täsmennettäsiin muuttuneita tilanteita paremmin kuvavaavaksi kansan osa edustajaksi.

Tai sitten eduskuntaan valittaisiin eduskuntavaaleissa 100 kansanedustajaa ja 100 korporaatioiden edustajaa. Sama puolue tai siihen kytköksissä oleva taho ei voi kuitenkaan osallistua molempiin sarjoihin.

Lopuksi linkkaus keskustan tukialueelle eli Savon Sanomiin. Kun perustermit ovat meillä kaikilla hallussa ja ne ymmärretään kutakuinkin samalla, niin tervetulleet sanalliset väittelyt ja erilaisten näkökantojen esittelytkin sujuvat paremmin.

Demokratia ja Kansan valta
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/de...

Aurinko paistakoot, paremmin paikkansa pitävä tieto kulkekoot ja Suomen sisäiset Berliinin muurit murtukoot! Myös eduskunnan sisällä.

Eikä tässä vielä kaikki.

"Hallitusohjelma ei pyri muuttamaan perustuslakia"
julkaistu 22.04.2007
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2007/04/hallitusohje...

Perustuslakia voidaan aina sopivan yksimielisen porukan toimesta laittaa kokonaan uusiksi. Ellei sitten noita perustuslakiin 1§, 94§ ja 95§ jätettyjä itsemäärämisoikeuden kannalta merkittäviä toimivallan siirtoja vetäistä heti ensin vuoden eli 2012 aikaan täysimääräisesti loppuun...

Tuomo Kankkunen

Nyt rovasti valehtelee !

"...lainavaltuudet ovatkin 28 miljardia..."

Sieltä ne paperit löytyvät eduskunnasta.

Käyttäjän ansjout kuva
Anssi Joutsenlahti

ERVV-lainapäätöstä käsitellään nyt eduskunnan perustuslakivaliokunnassa, koska päätös oli 14 miljardista, sillä lainavaltuudet olivat aiemmin 7 miljardia sisältäen korot ja eduskunnan päätöksessä nostettiin summa kaksinkertaiseksi, jolloin tietysti edellytettiin samojen ehtojen olevan voimassa, mutta jälkikäteen onkin ilmennyt, että korot nyt tulevatkin summan päälle ja sitä johtuu asian uusia käsittely perustuslakivaliokunnassa. Perussuomalaiset edellyttivät alun alkaen lain säätämistä perustuslain säätämisjärjestyksessä.

Kaarina Piipponen

"Ei tarvitse vetää esiin kuin vaalilaki, perustuslain muuttaminen, jalkaväkimiinat, EU:sta ja sen vakausrahastoista puhumattakaan." Kaikki nämä mainitsemasi kohdat olivat todella tärkeitä ja isoja päätöksiä. Ei voi muuta sanoa, että perussuomalainen puolue ja kaksi muuta henkilöä näyttivät ryhdikkyytensä Suomen puolesta. Ryhdikkäitä olisi vain pitänyt olla enemmän.

Käyttäjän Holmes kuva
Jens Fogelholm

Eikö kansalaismielipiteellä ole mitään merkitystä?

Ai, kun minä satuinkin luulemaankin että hallituksen puolueet saivat 62% kannatuksen...

Se on demokratia, jos todella kansa on EU:ta vastaan, pitäisi myös äänestää puoluetta ja edustajia jotka ovat joko EU kriittisiä tai vastaisia.

Sitäpaitsi, äänestyksessä piti saada 2/3 istunnon äänistä kahdella eri vaalikaudella, viime vaalikaudella meni läpi, kyllä, mites tällä vaalikaudella? Kyllä, vaikka Perussuomalaisilla ja Keskustalla ja Vasemmistoliiton ulospotkituilla olisi yhteensä 76 ääntä (38%) äänivalta joka olisi voinut estää muutoksen, ei kuitenkaan estänyt.

MISSÄ OLI OPPOSITIO?

Jos ketään pitää tässä tilanteessa syyttää, syyttäkää oppositiota heidän osaamattomuudesta toimia kun käydään asiaa mitä he ovat syvimmiltään vastaan.

Jaa - 118
Ei - 40
Tyhjiä - 1
Poissa - 40
Yhteensä: 199

Perussuomalaiset ja vasemmistostapotkitut oli äänestämässä vastaan, MISSÄ KESKUSTA? Nyt haiskahtaa entistä suurempi alamäki Keskustalle.

Käyttäjän petrisalo kuva
Petri Salo

Kiinnostuin aikanaan kansalaismielipiteestä kovastikin. Ihmettelin aikani, kun pitkään päättäjien tiedossa olleisiin epäkohtiin ei tullut millään muutosta.

Sitten selvisi, että muun muassa kansalaisjärjestöt olivat antaneet kommenttia ettei ne nyt niin isoja epäkohtia olekaan. Tosin en tuolloin osannut enkä jaksanut etsiä tarkempaa tietoa. Ja tarina jatkuu.

Aikanaan huomasin tällaisen ison EU-tilaisuuden pidetyksi ja mukana oli ollut kutsuttuina kansalaisjärjestöjä. Kun mistään ei irronut tarkentavaa tietoa minkä nimisiä kansalaisjärjestöjä paikalla oli, niin veivasin maan tavan mukaisen pyynnön järjestäneelle ministeriölle.

EU-tason Korpilampi | Finlandia-talo 2.2.2009 | Osallistujatiedot salaiset | Keitä käskytettiin ja keiden toimesta?
http://twitter.com/Suomi2017/status/11686913945646...

Avoimuus ja läpinäkyvyys on siten aika kaukana yhteisten asioiden hoidosta Suomesta. Miten lie EU:ssa?

Eikä tässä vielä ihan kaikki.

Mielestäni on tärkeää, että nk. epäpoliittiset kansalaisjärjestöt, jotka ovat kuitenkin puolueiden hallinnassa tulee esitellä avoimesti julkisuuteen. Sitten alkaa jo erottumaan mikä kaikki on aitoa kansalaismielipidettä tietovirrassa ja mikä puolueiden etäpesäkkeiden.

Lainaus ja perustelut tulevat Seppo Sarlundin "Politiikan pöydän alta" - kirjasta, jossa nuori Paavo Väyrynen visioi vuoden 1969 loppupuolella (lainaus luvusta - Köyhän asialla):

- Katsokaa demareita. Ne ovat vallanneet kaikkien epäpoliittisten kansalaisjärjestöjen johtopaikat. Niillä ja ay-liikkeellä ne pelaavat. Keskustapuolueen on vallattava järjestöt, neuvoi nuori mies.

Käyttäjän ansjout kuva
Anssi Joutsenlahti

1/3 annetuista äänistä riittää estämään perustuslain muuttamisen, nyt siihen olisi riittänyt 54 ääntä, kun paikalla oli 160 edustajaa eli edellisessä eduskunnassa lakia vastaan äänestäneiden vasemmistoliiton ja kd:nkin äänet olisivat riittäneet, mutta takki on kääntynyt hallituspaikkojen takia.

On huomattava koko perussuomalaisten eduskuntaryhmän olleen äänestyksessä, minä vaan en saanut äänestää kun olin puhemiehenä. Aika hyvä saavutus 39 edustajan ryhmältä, kun kuitenkin 40 edustajaa muista puolueista oli poissa. Timo Soinikin katsoi asian niin tärkeäksi, että oli paikalla, vaikka samaan aikaan oli presidenttiehdokkaiden ensimmäinen yhteinen vaalipaneeli.

Käyttäjän Aapok kuva
Aapo Kansikas

On se aivan kauheaa, kun pahat Suomen kansan enemmistöä edustavat poliitikot päättävät kaikista ihan hirveistä asioista Suomen edun vastaisesti, ja kukaan muu kun persureppana ei ole pienen ihmisen puolella.

Käyttäjän petrisalo kuva
Petri Salo

On se hyvä, että on edes joku taho puolustamassa pientä ihmistä.

Isänmaallisen kokoomuksen siiven edustaja Jorma Jaakkolan nettikirjaa suosittelen kaikkia EU-asioista kiinnostuneita lukemaan.

SUOMALAINEN VAALIPETOS – salaten ja valehdellen EU:hun
http://koti.mbnet.fi/jorjaa/nettikirja.php

Toivoa sopii, että suomalaisia edustavien neuvottelutaidot ja jälkimarkkinointitaidot EU:n tiimoilta ovat nyt huikeasti paremmat.

Aikaa näyttää toistaako EU-lähistoriamme itseään. Myös tiedotusvälineiden toiminnan osalta.

Shemu P

Suomen kansa haluaa Suomen pysyvän EU:ssa.
Suomen kansa haluaa pitää Euron.

Puheenvuoron kirjoittaja on siinä oikeassa, että Perussuomalainen puolue ei kunnioita yllä mainittuja kansan mielipiteitä.

Suomessa on edustuksellinen demokratia. Kansanedustajien tehtävä on ottaa asioista selvää ja tehdä kansalaisten etujen mukaisia päätöksiä. Hallituksessa voi tehdä enemmän päätöksiä kuin oppositiossa.

Perussuomalaisilla on hieman äänestäjilleen selittelemistä, miksi he halusivat valita tietoisesti vähemmän vaikuttamisen keinon käpykaartissa, kuin ottaa hallitusvastuuta ja olla mukana tekemässä päätöksiä hallituksessa. Se ei ollut pelkkää kansalaismielipiteen vähättelyä, vaan äänestäjien vähättelyä.

Teidän varjobudjetin nähneenä, missä haluatte lisätä valtion byrokratiaa noin miljardilla eurolla ja lisätä pienyrittäjien työllistämistaakkaa Kela maksun 900 miljoonan euron palautuksella, on kenties Suomen etu, että te ette ole hallituksessa.

Anssi Luoma-aho

Olet Shemu(Konnos?) melkoinen vitsi. Kyse ei ole pelkästään EU:sta tai eurosta. Kyse on niistä mielipiteistä, joilla eri puolueiden edustajat paikkansa hankkii. Meidän edustuksellinen demokratia mahdollistaa edustajien mielipiteen vaihtamisen välittömästi vaalien jälkeen. Tämä mielipiteenvaihto ei perustu asioista selvää ottamiseen, vaan puoluejohdon saneluun.

Ainut asia mistä voin olla jokseenkin samaa mieltä kanssasi, oli persujen varjobudjetti.

Käyttäjän Aapok kuva
Aapo Kansikas

Persuthan ovat osoittaneet jo kerta toisensa jälkeen, että he eivät halua yhteistyöhön kenenkään muun kanssa siksi, että mikään muu puolue ei yksinkertaisesti ymmärrä kansan parasta.

Tämän opin mukaisesti jokaiselle suomalaiselle pitäisi määrätä oma persuraattori - sisäkorvaan asennettava siru - joka sitten modifioisi kansalaisen vastaanottavan tiedon siten, että jokainen suomalainen vihdoin tämän aivopesun jälkeen ymmärtäisi että persu on ainoa taho, joka ymmärtää kansaa ja täten ainoa oikea taho, jota tulee äänestää.

Käyttäjän petrisalo kuva
Petri Salo

Isänmaallisen kokoomuksen edustajan Jorma Jaakkolan reportaasi Suomen liittymisestä euroa edeltäneeseen EMU-järjestelmän on mielenkiintoinen.

Ja niin kuin aina ennenkin; kaikesta jo salaa tehdystä, mitkä eivät ole tulleet vielä ilmi; voimme aina olla onnellisen tietämättömiä.

Jorma Jaakkolan sitkeästi esille kaivamien virallisten asiakirjojen valossa Suomen virallinen valuutta on edelleen markka. Käsittääkseni virallisessa asemassa olevat tiedotusvälineet eivät ole uskaltaneet käsitellä asiaa. Eivätkä uraputkessa olevat kansanedustajat.

tiistai 2. helmikuuta 2010
Miten Suomi luopui markasta?
SALAISEN EMU-PÖYTÄKIRJAN ASIANOSAISET
http://jormajaakkolablogi.blogspot.com/2010/02/mit...

Käsittääkseni kaikki asianosaiset ovat vielä elossa ja jos tilanne on virallisesti todellakin näin, niin miksi maksamme eurokuplasta muiden aiheuttamia kuluja. Vieläpä EU-perussopimusten vastaisesti...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Shemu Pequ,

Suomessa ei ole edustuksellinen demokratia. Juurihan perustuslain muutoksella valtaa siirrettiin hallitukselle ja presidentin valtaoikeuksia kavennettiin.

Minkä tietäisit, jos ottaisit asioista selvää.

Vinkki:
Risto Uimonen, Riisuttu presidentti, 2001
Anu Kantola, Hetken hallitsijat, 2011
Perustuslaki, kommentaarit; Ilkka Saraviita
Keijo Korhonen: Itsenäisyyden lyhyt historia ja Eu-Suomen koko kuva, 2007
Ilkka Hakalehto, Veli Karhu: Epäluottamuslause hallituksen EU-politiikalle; Raportti Suomen EU-jäsenyyden kohtalokkaista seurauksista, 1994
Kauko Sipponen: Kansalainen : isäntä vai renki, 2000
Maarit Niskanen:Tasavallan presidentin ulko- ja turvallisuuspoliittinen päätösvalta, 2009
Eduskunnan tietokanta
Perustuslakivaliokunnan lausunnot
-----------
ps. PeL 94.3 §. Kysymyksen ollessa Suomen täysivaltaisuuden kannalta
merkittävästä toimivaltasiirrosta, sen suhde PeL 94.3 §:ssä olevaan
kieltoon (valtiosäännön kansanvaltaiset perusteet) korostuu.

Eli mitkä toimivaltaluovutukset ovat sallittuja, ja mitkä
"vaarantavat valtiosäännön kansanvaltaisia perusteita" (PeL 94.3 §) ja
ovat siis kokonaan kiellettyjä? Yksi tällainen rajapyykki voisi olla
täysimittainen federalisoitunut EU.

Käyttäjän ansjout kuva
Anssi Joutsenlahti

Hyvä alku kirjallisuusluettelolle, jota voisi täydentää monilla muillakin opuksilla, esimerkiksi Urmaksen, Osma Jussilan ja Hannu Rautkallion teoksilla.

Tomi Ranta

Nyt kun arvoisa edustaja otitte asian puheeksi, niin voisitteko ottaa kantaa liikenneministerin ehdottamaan sateliittivalvontaan perustuvaa tinkäyttömaksuun!

Lyhykäisyydessään siinä on kyse siitä, että autoihin asennettaisiin laite joka valvoisi auton liikkeitä kokoajan ja raportoisi ne viranomaiskäyttöön.

Tätä suuri enemmistö vastustaa, mutta politiikot ovat hiirenhiljaa vaikka suuri osa irtisanoutui autoliiton vaalikoneessa kyseisestä hankkeesta. Laitin tämän tähän, koska perussuomalaisiin on nykyisin hankalahko saada yhteyttä sähköpostilla.

Käyttäjän ansjout kuva
Anssi Joutsenlahti

Olen ymmärtänyt että jopa liikenneministeri on luopunut typerästä ehdotuksestaan!

Käyttäjän armaskumpulainen kuva
Armas Kumpulainen

Mikähän olisi Suomen tilanne, jos asioita hoidettaisiin "takametsien miesten" mielipiteillä, eikä parlamentaarisessa järjestyksessä? Aina oltaisiin korjaamassa jotain, koskapa asiat eivät mene koskaan kaikkien mieliksi ja tarpeiden mukaan.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Valta on perustuslakiuudistuksen myötä siirtynyt painotetusti
hallitukselle. Se ei johdu vain perustuslaista, vaan myös muista
valtasuhteiden kehityssuunnista.

EU:n liittouman syventyessä valta ei mene sielä parlamentille, vaan
erilaisille ministerikokouksille. Tämä tulee edelleen vahvistamaan
ministerien valtaa; harvainvaltaa.
On myös todennäköistä, että mukaan tulee näitä koneiston ulkopuolisia
rakennelmia, joita ei valvo kukaan ulkopuolinen, kuten tapahtui Euroopan rahoitusvakausväline ERVV:n
yhteydessä: Hyväksyttiin rahojen hallinnoijaksi organisaatio, jolla on
syytesuoja ja vastuuvapaus. Täysin järjetön ratkaisu maalaisjärjellä
ajatellen.

Jos perustuslakiuudistusta olisi katsottu vallankäytön nykyisistä ja
tulevista yhteyksistä ja todellisista menettelytavoista käsin, tämä vallansiirron trendi olisi ollut nähtävillä.

Ministerivallan kasauma tulee olemaan tulevaisuuden ongelma. He
menevät erilaisiin EU:n kokouksiin ja tekevät päätöksiä koko Suomen
puolesta. He raportoivat niistä eduskunnan valiokunnille, mutta missä
määrin eduskunta voi puuttua ministerin kantoihin?

Media piti huolen siitä, että julkisuudessa puhuttiin presidentin valtaoikeuksien
karsimisesta vaikka presidentin valta karsittiin jo
edellisessä vuonna 2000 tehdyssä perustuslakiuudistuksessa.

Presidentin vallan karsimisella tehtiin
karhunpalvelus demokraattiselle valvonnalle. Kansan valitsemalla
presidentillä ei ole juuri minkäänlaista itsenäistä ja riippumatonta
valtaa, jolla voisi viheltää pelin poikki, jos hän näkee ongelmia
sisä- tai ulkopoliittisessa vallankäytössä.

Hallitus rakentaa lakien sisällöt ja linjaa ulkopolitiikan. Eduskunta on monissa
kysymyksissä käytännössä ryhmäkurilla pakotettu hallituksen linjoihin,
olivatpa edustajat henkilötasolla asioista mitä mieltä hyvänsä. Ei se
ole todellista vallankäytön valvontaa.

Puhetta valtasuhteiden muutoksesta katsottiin historiasta käsin. Ei
siitä käsin, mikä on valtasuhteiden ja menettelytapojen todellinen
merkitys.

On aivan sama vallankäytön kannalta, kuka on seuraava presidentti,
koska kyseessä on edustuspresidentti, ei valtaa käyttävä presidentti.

Media pitää mekkalaa asioista, joilla ei ole vallankäytön
todellisuudessa juuri mitään merkitystä. Ja on hiljaa vallansiirroista, joilla on todellista ja suurta merkitystä: vallansiirrot hallitukselle, EU:lle ja "kansainvälisille
toimielimille".

Vallan luovuttaminen mille tahansa kansainväliselle toimielimelle
helpotettiin. Mitkä tulevat olemaan ne kansainväliset toimielimet? EU,
Nato, YK, IMF? Edes sille, millaista valtaa voidaan luovuttaa, ei
tehty rajoituksia.

Suvereniteetti ei enää tarkoita itsenäisyyttä, vaan suhteellista
itsenäisyyttä, joka määritellään kansainvälisistä yhteistyökuvioista
käsin.

Parlamentarismi ei enää tarkoita vallan tasapainoa eduskunnan,
hallituksen ja presidentin välillä, vaan vallan siirtoa kansalta
eduskunnalle ja eduskunnalta hallitukselle, joka toimii tämän
luottamuskerroksen varassa. Vallan tasapainosta ei enää puhuta.

Älyttömien päätösten kerhon rakentamat riskit kasvoivat juuri tuhatkertaisiksi.

------
Ylläoleva on keskusteluista ja havainnoista tehty kooste

Toimituksen poiminnat