*

Anssin pajasta

Kristilliseltä pohjalta

Sain alla olevan sähköpostiviestin Kotimaa-lehdestä, johon vastasin:

 

Hei eduskunnan pappiskansanedustajat!

 

Olen tekemässä ensi viikon Kotimaa-lehteen juttua tasa-arvoisen avioliittolain lähetekeskustelusta eduskunnassa. Haluaisin esittää teille pari haastattelukysymystä. Voitte vastata sähköpostilla tai sopia puhelinhaastatteluajan. Toivoisin vastauksia mahdollisimman pian. Lämmin kiitos jo etukäteen! Kuvaajamme Matti Karppinen tavoittelee teitä myös kuvattavaksi lehteen.

 

Kysymykset:

 

1. Aiotko äänestää tasa-arvoisen avioliittolain puolesta vai vastaan? Millä perusteella?

 

2. Millainen tuntuma sinulla on: Meneekö tämä laki läpi eduskunnassa vai ei?

    Meneekö läpi nyt vai joskus tulevaisuudessa vai ei ollenkaan?

 

3. Miten koet tämän asian vaikuttavan kansanedustajien poliittiseen uraan? Tuleeko se, mitä edustaja tästä asiasta päättää, vaikuttamaan äänestäjien käyttäytymiseen seuraavissa vaaleissa? Pitääkö edustajan äänestää omantuntonsa mukaan vai sillä perusteella, mitä arvelee äänestäjiensä toivovan?

Emilia Karhu

 

 

 

Hei

 

1. Jopa koko puolueemme perussuomalaisten  linja on yksiselitteisen selkeä, nykyinen sukupuolineutraalin suhteen laillistaminen riittää. Ei tarvita mitään lisää. Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.

 

2. Kansalaisaloite menee lakivaliokuntaan, jossa kannat ovat melkein tasoissa, uskoisin siellä perinteisen avioliittonäkemyksen voittavan nipin napin. Näin ollen se ei palaa valiokunnasta täysistuntoon päätettäväksi, jossa sillä voisi olla mahdollisuus läpimenoon.

 

3. Tietysti äänestetään omantunnon mukaan ja olen kirkon hyväksymän virallisella kannalla. Ei yksityinen äänestys vaikuta äänestäjien käyttäytymiseen, vaikka nimenomaan tässä kysymyksessä uskon olevani samalla kannalla kuin valtaosa oman vaalipiirini Satakunnan ihmisistä.

 

Terv. Anssi Joutsenlahti eduskunnan II varapuhemies

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Kaikenlaisia pelkoja niitä onkin. Miten ihmeessä pienen vähemmistön oikeuksien nostaminen samalla tasolle muun väestön kanssa voi haitata mitenkään kenenkään elämää?

Varmasti tässä asiassa vedotaan raamattuun, eli yhteen uskonnolliseen tarinakirjaan. Raamattu on kristinuskon peruskirja, mutta raamatusta ei ole missään asiassa lainsäädännön ohjeeksi.

Tasa-arvoinen avioliittolaki ei sisällä kirkolle eikä papeille pakkoa vihkiä saman sukupuolen pareja, mutta siunausoikeus on, jos papin vakaumus kestää ihmisten tasa-arvoisuuden. Siitä tässä on kysymys.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Tarttui tukkahansa Paavon vaimo,Sanoi:
"Paavo-parka, poloseni! Ota sauva, hylkäs meidät Herra;
miero, nälkä kauheampi”.
Sen sijaan Paavo itse pysyy vakaana ja järkkymättömänä rohkaisten vaimoaan:
”Vaikka kokee, eipä hylkää Herra.
Pane leipään puoli petäjätä,
Minä laitan ojat leveämmät,
Mutta tulon toivon taivahasta”.

Näin se Saarijärven Paavokin uskoi Jumalahansa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Avioliiton säilyttäminen miehen ja naisen välisenä virallistettuna suhteena on tietääkseni kaikkien suurten maailmanuskontojen kanta, joten siinä ei ole mitään erityisen kristillistä. Tietysti homoavioliittoa voi vastustaa kristillisyyden kautta, ja se lieneekin Suomen oloissa yleisimmin käytetty peruste.

Tarja Parkkila

Papin puheilla..

Kristillisestä pohjasta puheen ollen, minulla on tässä lukemisen alla Flavius Josefuksen; " Juutalaissodan historia " ( suomennos ), ja siellä on useita Jeesus nimisiä henkilöitä. On pappeja, ylempiä ja alempia, on sotapäällikkö/kapinanjohtaja, ja sitten vielä yksi, erikoisempi.

Onko tämä se henkilö, jonka ympärille kehiteltiin kristinusko, rakennettiin temppeleitä ja jonka paluuta odotetaan, koska jotain tuttua tässä kuitenkin on :

"Neljä vuotta ennen sotaa, jolloin kaupunki nautti rauhasta ja hyvinvoinnista, tuli eräs sivistymätön maalaismies Jeesus Ananiaan poika juhlaan, jossa kaikkien oli tapana rakentaa maja Jumalalle.

Hän meni temppeliin ja alkoi äkkiä huutaa: " Ääni kuuluu idästä, ääni kuuluu lännestä, ääni kuuluu neljältä ilmansuunnalta, ääni Jerusalemia ja temppeliä vastaan, ääni ylkiä ja morsiamia vastaan ja koko kansaa vastaan " Näin hän kulki ympäriinsä pitkin kaikkia kujia huutaen päivin ja öin.

Jotkut johtavista kansalaisista, joita tämä onnettomuuden huuto ärsytti, ottivat miehen kiinni ja pahoinpitelivät häntä monin lyönnein. Mutta hän ei päästänyt ääntäkään, ei omaksi puolustuksekseen eikä lyöjiään vastaan. Silloin johtomiehet arvelivat, niin kuin oikein olikin, että miestä ajoi jokin yliluonnollinen voima ja veivät hänet Rooman prokuraattorin eteen.

Vaikka häntä siellä ruoskittiin luita myöyen, hän ei anonut armoa eikä valittanut, vaan mitä tuskaisimmalla äänellä, jota vain saattoi päästää suustaan hän vastasi jokaiseen iskuun; " Voi sinua Jerusalem! "

Mutta kun Albinus, joka oli prokuraattorina, kysyi, kuka hän oli, mistä tuli, ja miksi hän piti yllä moista huutelemista, hän ei vastannut näihin kysymyksiin kerrassaan mitään, vaan jatkoi kaupungin valittamista. Eikä hän lakannut, kunnes Albinus vihdoin katsoi miehen mielipuoleksi ja päästi hänet menemään.

Koko aikana, aina sodan alkamiseen asti hän ei lähestynyt ketään kansalaista. Eikä hänen nähty puhuvan kenenkään kanssa, vaan joka päivä hän toisti valitustaan, kuin opeteltua rukousta: " Voi sinua Jerusalem".

Hän ei kuitenkaan kironnut ketään niistä, jotka löivät häntä, eikä siunannut niitä, jotka antoivat hänelle ruokaa, vaan ainoastaan oli vastauksena tuo kaamea huuto. Eniten hän kuitenkin huusi juhlapäivinä. Tätä hän teki seitsemän vuotta ja viisi kuukautta lakkaamatta.

Hänen äänensä ei heikentynyt eikä hän väsynyt, ei ennen piiritystä. Vasta silloin hän pääsi rauhaan nähdessään ennustuksensa käyvän toteen.

Kulkiessaan ympäriinsä hän huusi kimeällä äänellä muurilta alas: " Ja vielä kerran, voi kaupunkia ja kansaa ja temppeliä !" ja lisäsi lopuksi; " Ja voi minuakin! " Silloin lensi kivi heittokoneesta, iskeytyi häneen ja tappoi hänet siihen paikkaan.
Hänen henkensä lähti noiden huutojen kuuluessa vielä hänen huuliltaan ? "

---
Anteeksi jos meni ohi aiheen, minäkin olen kiusallinen maalainen ja murehdin usein Jerusalemin puolesta.

Tämä Jeesus ei ainakaan kerrotun mukaan ottanut kantaa avioliittoihin eikä perustanut uutta liittoakaan.

Käyttäjän jannehalinen kuva
Janne Hälinen

Mihin viittaatte puhuessanne nykyisen sukupuolineutraalin suhteen laillistamisesta? Tuskin ainakaan rekisteröityyn parisuhteeseen, jonka osapuolien edellytetään olevan samaa sukupuolta - ei siis sukupuolineutraali.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Jos avioliittolakia muutetaan tasa-arvoiseen suuntaan, niin eikö samalla voisi muuttaa sitä niin, että kaikki toisiaan rakastavat ihmiset voisivat avioitua keskenään.

Nykyisinhän aviliittolaissa on se puute, että avioeroa joutuu odottamaan puoli vuotta, ja tänä aikana uusi avioituminen ei ole mahdollista.

Tämä on jäänne ajalta, jolloin ajateltiin avioliiton olevan ikuinen. "Kunnes kuolema teidät erottaa".

Kuitenkin maailma on muuttunut, ja avioero on nykyisin täysin hyväksytty asia. Miksi siis avioeroa ei saa heti?

Myös tällainen muutos avioliittolakiin olisi tarpeellinen.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Jos avioliittolakia muutetaan ---, niin eikö samalla voisi..."

Juuri tuontyyppisestä domino-ilmiöstä Erkki Latvala kommentissaan esitti huolestumisensa. Konservatiivi ei halua perääntyä asemistaan askeltakaan.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Ihmiskunnan parisataatuhatta vuotisessa historiassa nykyisen kaltaisella avioliitolla on todella lyhyt ajanjakso. Aikoinaan, vasta muutama vuosikymmen sitten avoliittoa pidettiin "syntinä" puhuttiin susipareista, nykisin se on luonnolista ja yleisesti hyväksyttyä, kuten myös esi-aviolliset sukupuoliset kanssakäymiset. Itse olen hetero, lähes 40 vuotta aviossa, vaimo kuuluu kirkkoon, itse en. Kysymys kuuluu, miksi me heterot emme voi sallia kahden ihmisen jos he sitä haluavat, varsinkin jos ovat kristittyjä, saada siunauksen omalle suhteelleen, jumalan siunausta, jumalan, jonka uskovaiset väittää meidät luoneet, niin homot kuin heterot.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Jos eduskunta tyssää suurella vaivalla kerätyt kansalaisaloitteet valiokuntiin eikä äänestä aloitteista, niin lupaan minäkin puolestani lopettaa äänestämisen eduskuntavaaleissa! Niin makaatte kuin petaatte!

Käyttäjän StefanTallqvist kuva
Stefan H. Tallqvist

"Kristillisestä pohjasta puheen ollen, minulla on tässä lukemisen alla Flavius Josefuksen; " Tarja Parkkila kirjoitti (aiemmin asiasta 23.12.2012 18:08) " Ei Josefus ole kirjoittanut Jeesuksesta, se on todettu väärennökseksi."

Mutta Flavius Matthias ehkä kirjoitti; tai hänen selontekonsa on tullut tunnetuksi hänen poikansa, Josephus, nimellä!

Flavisus Matthias poika oli Flavius Josephus, ja Matthias eli Jerusalemissa samaan aikaan kun Jeesus (Joshua ben Joseph)! Josephus olisi myös voinut kuulla isänsä Matthias kertomusta Jeesuksesta. (Matthias: eli n. 6-70 j.Kr. Jerusalemissa)

Suosittelen että asiasta kinostuneet uudestaan tutustuvat kirjoitukseeni;

Flavius Josephus ja isä Flavius Matthias (23.12.2012 15:55) Stefan H. Tallqvist
http://stefantallqvist.puheenvuoro.uusisuomi.fi/12...

Käyttäjän StefanTallqvist kuva
Stefan H. Tallqvist

Ja näin selostetaan Jeesuksen torjuneen Rebekan kosintaa:

UB (1404.7) 127:6.8 Puheena olevan vuoden aikana Maria kävi Jeesuksen kanssa pitkän keskustelun avioliitosta. Hän kysyi Jeesukselta suoraan, solmisiko tämä avioliiton, elleivät perheeseen kohdistuvat velvollisuudet sitoisi häntä. Jeesus selitti hänelle, että koska senhetkiset velvollisuudet estivät häntä menemästä naimisiin, hän ei ollut koko asialle uhrannut montakaan ajatusta. Hän toi julki epäilynsä, että hän tuskin koskaan astuisi aviosäätyyn. Hän sanoi, että kaikkien tämäntapaisten asioiden tuli odottaa siksi, kunnes ”hetkeni” koittaa, eli aikaa, jolloin ”Isäni työn täytyy alkaa”. Koska hän jo mielessään oli tehnyt ratkaisunsa, jonka mukaan hänestä ei tulisi lihallisten lasten isää, hän ei tosiaankaan uhrannut montakaan ajatusta kysymykselle ihmisavioliitosta.

Tarja Parkkila

11

Tarkoitan sitä Josefusta, joka oli mukana juutalaissodassa.

Hän eli ensimmäisellä vuosisadalla ja on kirjoittanut teokset " Juutalaissodan historia", joita on seitsemän kappaletta, vuosien 75 ja 79 välillä. Ennen evankeliumeja, uskoisin.

Evankeliumin roolihenkilöt on todennäköisesti otettu juuri Josefuksen teksteistä. ( oma arvio)

Kirjassa ( suomennos ) on monta Jeesus nimistä henkilöä.

Tuo, josta aiemmin kerroin.

Lisäksi on Jeesus Sapfiaan poika ja Johannes, jotka olivat kapinallisten puolella johtohenkilöitä. He kiihottavat kansaa kivittämään Josefuksen, jota he syyttivät kavaltajaksi. Josefus hallinnoi silloin Galileaa. Kapinallisia ( selootit) Josefus nimittää usein rosvojoukoiksi, koska ne ryöstelivät ihmisten omaisuuksia. Kuten olemme lukeneet, " voiko Galileasta tulla mitään hyvää ".

Ylipapeista merkittävimmät Jeesus Gamalan poika ja Ananus Ananuksen poika taas toisaalla Jerusalemissa nuhtelevat kansaa välinpitämätömyydestä, ja kiihottavat sitä noita noita yllä mainituja selootteja vastaan . Johanneksen ja Jeesuksen joukot ( tai selootit) surmaavat myöhemmin ylimmaiset papit, nimeltään Ananus ja Jeesus.

" Mutta oli myös niitä jotka odottivat hetkeä, jolloin voisivat paeta ja livahtivat roomalaisten puolelle. ( Jerusalem oli silloin piiritetty).
Heidän joukossaan olivat ylimmäiset papit Joosef ja Jeesus ja joitakin muita ylimmäisten pappien poikia, nimittäin kolme Kyrenessä surmatun Ismaelin poikaa, neljä Mathiaan poikaa, sekä erään toisen Mathiaan poika. "

Lisäksi kerrotaan Mariasta, joka oli tullut kaupunkiin Jordanin toiselta puolelta, hän oli rikasta sukua, mutta hänetkin oli ryöstetty ja kaupungissa tuli piirityksen aikana suuri nälänhätä, ihmisiä kuoli nälkään suurin joukoin, joten hän joutui syömään erään lapsen. Lapsen nimeä ei kerrota.

Näin nimi Jeesus on kaikkialla, mutta hän ei ole yksi henkilö.

-----

Olen itsekkin joskus kuulopuheisiin nojautuen väittänyt, että Josefus ei kerro Jeesuksesta, tai, että on todettu väärennökseksi. Mutta ainakin tässä suomennoksessa ( Pauli Huuhtanen) on useita Jeesus nimiä. Pitää vielä lukea uudelleen Herodesten dynastian hallintokausi, kerta lukemalla ei mieleen jäänyt sieltä Jeesus nimeä.

Käyttäjän StefanTallqvist kuva
Stefan H. Tallqvist

"nimi Jeesus on kaikkialla", joo, Suomessa on noin 30 tuhatta Tarjaa!

"Tarja" on 1950-luvulta lähtien ollut yksi suosituimmista suomalaisista tyttöjen nimistä. Nimi on 1900-luvun alusta vuoden 2009 loppuun mennessä annettu 29 137 henkilölle. Alkuperältään Tarja-nimi tulee kreikan Dariasta.

Toimituksen poiminnat